نشریه حقیقت

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جنوب شرق استان تهران

نشریه حقیقت

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جنوب شرق استان تهران

پرسش و پاسخ:

 

سؤال:

با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز جامعه،

آیا سیستم حکومت، مشکل دارد؟

 

پاسخ: خیر. مشکل از کارگزاران است، نه از سیستم و ساختار.

در پی افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی در قریب به شش سال اخیر، رسانه های معاند و لاشخورهای سیاسی که همیشه به دنبال ماهی گیری از آب گِل آلود هستند، به افکار عمومی چنین وانمود می کنند که "اشکال ها و کمبودها و معضلاتی که ما امروز در جامعه مشاهده می کنیم، به ساختار نظام برمی گردد" و بین مردم، این عبارات را رایج می کنند که: "مشکل از سیستم است!"، "سیستم حکومت از ریشه مشکل داره و ناکارآمده!"، "اینا همه سروته یک کرباسند!" لذا افرادی که چنین مطالبی را مطرح می کنند، روی خطابشان به اصل نظام است و تصور می کنند مشکلات امروز کشورمان ناشی از اصل نظام جمهوری اسلامی است!

پاسخ این است:

  • برای پی بردن به حقیقت، باید درخصوص ساختار نظام جمهوری اسلامی، چند نکته را مورد تعمّق و دقت قرار داد. نظام جمهوری اسلامی ایران که با رأی بیش از 98 درصدی مردم ایران در 12 فروردین 1358 تأسیس شد، بر دو پایه ی "جمهوریت" و "اسلامیت" بنا شده و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که آن هم در دو همه پرسی در سال های 1358 و 1368 به تأیید ملّت ایران رسیده، براساس دو پایه ی "جمهوریت" و "اسلامیت" تدوین شده است. لذا ساختار نظام، یک ساختار مبتنی بر رأی و نظر "جمهور" در چارچوب "احکام و قوانین اسلام" می باشد، همان چیزی که مردم به خاطر آن، انقلاب کردند. لازم به توضیح است که:
  1. قانون اساسی به مثابه "نرم افزار حکومت"، مطابق با نصّ قرآن کریم، آموزه های دینی و فقه سیاسی شیعه تدوین شده است.
  2. ساختار و ارکان نظام به مثابه "هندسه حکومت"، براساس الگوهای موجود در سایر کشورها و البته مبتنی بر نظام حکومتی شیعی (نظام امامت و امّت) و نظریه ولایت فقیه شکل گرفته است.
  3. کارگزاران به مثابه "نیروی انسانی حکومت" نیز به حکم قانون اساسی و ساختار نظام، طی انتخابات با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم روی کار می آیند و مشروعیت سیاسی می یابند.

ملاحظه می فرمایید که صفر تا صد این نظام -از قانون اساسی و ساختار و کارگزاران- همگی براساس یک سازوکار منطقی و عُقَلایی و شرعی شکل گرفته است، به گونه ای که هم ضامن جمهوریت است و هم ضامن اسلامیت؛ در یک کلام: مردم سالاری دینی. بنابراین هیچ اشکال منطقی و عقلانی و فقهی به سیستم حکومت، وارد نیست. دشمنان هم تاکنون از احتجاج و مباحثه ی استدلالی بر سر این مسائل، عاجز بوده اند.

اما پس مشکلات کنونی کشور ناشی از چیست؟

  • امام خامنه ای در دیدار دانشجویان و تشکل های دانشجویی در 1/3/1398 در پاسخ به این سؤال فرمودند: «ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است، یعنی اشکالی ندارد؛ البتّه ساختارها در طول زمان تکمیل می شوند، نواقصشان، خلأ‌هایشان برطرف می شود؛ این یک امر طبیعی است. فرض بفرمایید که یک روزی ما مجمع تشخیص نداشتیم، این یک کمبودی بود، یک خلأیی بود، امروز مجمع را داریم؛ و از این قبیل پیشرفت ها که در همه‌ی نظام های دنیا هم همین ‌جور است. همین چند سال قبل من می خواندم که فرض بفرمایید در یک نظام حکومتیِ ریاستی مثل آمریکا که حالا دویست‌وخُرده‌ای سال از تشکیل آن می گذرد، یک چیزهایی را دارند تأسیس می کنند، به وجود می‌آوردند، یا کم می کنند؛ یعنی نظام را تکمیل می کنند. بنابراین ساختار ایرادی ندارد، ساختار خوب است؛ البتّه ممکن است کم و زیادش کرد.» ایشان همچنین در پاسخ به اینکه اکنون برای کشور ما، نظام ریاستی مفیدتر و کارآمدتر است یا نظام پارلمانی، فرمودند: «در مورد آن موضوع نظام پارلمانی بحث شده؛ اینها را ما در آن مجلسی که برای بازنگری قانون اساسی بود، مفصّل بحث کردیم و به این نتیجه‌ای که امروز هست رسیدیم؛ مشکلات نظام پارلمانی -برای ما لااقل- بیشتر از نظام ریاستی است. به ‌هر حال، من مشکلی در ساختار نمی بینم. بله، ما کارگزارها اشکال داریم؛ در این شکّی نیست. کارگزارها کوتاهی دارند، سلایق گوناگون دارند، ناتوانی‌هایی دارند، کمبودهایی دارند، و نتیجه این می شود که گاهی در حرکت اشتباه می کنیم. اشتباه ماها هم مثل اشتباه‌ اشخاص عادی نیست؛ ما وقتی اشتباه می کنیم، اشتباهمان شکاف های بزرگی در متن جامعه به وجود می‌آورد.»
  • بنابراین مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز کشورمان ناشی از ساختار و سیستم حکومتی نیست، بلکه ناشی از جهت گیری ها و عملکرد غیرانقلابی برخی "کارگزاران بی‌کفایت و نالایقی" است که در این "ساختار"، جای گرفته اند. این معضل هم "فقط و فقط یک راه حل" دارد و آن هم در دست مردم عزیزمان است. مردم باید در انتخابات ها (ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی شهر و روستا) با دقت و تحقیق بیشتر و به تعبیر رهبر انقلاب، با "حجّت شرعی" شرکت کنند و رأی بدهند. فراموش نکنیم که امثال شهید بهشتی ها، شهید رجایی ها، شهید باهنرها، شهید چمران ها، شهدای 72 تن و بسیاری شخصیت های مؤمن، انقلابی، کارآمد و مردمی، در همین سیستم و ساختار و با رأی ما مردم در این 41 سال، روی کار آمدند و مسئولیت گرفتند و آن خدمات و فداکاری های بزرگ را به کشور و ملّت و نظام اسلامی کردند. به عنوان مثال، از بررسی سال های 90 تا 92، با احمدی نژادی مواجه هستیم که با احمدی نژاد سال های 84 تا 90 در رویکردها، جهت گیری ها و عملکرد، بعضاً متفاوت و متعارض است؛ نتیجه این شد که در حدود دوسال پایانی دولت وی، مشکلات و معضلات اقتصادی در کشور افزایش پیدا کرد. در حالی که از سال 84 تا 92 (دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد)، ساختار یکسان است، ولی این کارگزار است که دچار تغییر و تحول شده است. لذا افزایش مشکلات کشور در شش هفت سال اخیر هم ناشی از کارگزاران بوده است.

 

ستاره‌های هدایت:

 

اولین شهید مسیحی دفاع مقدّس

 

شهید زوریک مرادیان

ولادت: 7 تیر 1339 شمسی، حشمتیه تهران

شهادت: 22 مهر ۱۳۵۹، منطقه پیرانشهر

 

مادر شهید زوریک روایت می‌کند:

زوریک تنها پسر خانواده بود. به همین دلیل من و چهار خواهرش به او خیلی محبت می کردیم؛ پسر درس خوان و باهوشی بود، در تمام مقاطع تحصیلی شاگرد اول شده بود، حتی در کنکور توانست سهمیه بورسیه خارج از کشور را به دست آورد، اما نرفت و گفت: من هیچ وقت از ایران نمی روم، دوست دارم به خاک وطنم خدمت کنم و لباس سربازی بپوشم. گفتم: مگر من می گذارم تنها پسرم به سربازی برود. اما هر طوری بود، توانست دل من را نرم کند و رضایتم را بگیرد و به خدمت سربازی برود.

بعد از ارومیه، زوریک منتقل شد به پادگان پیرانشهر نقطه صفر مرزی ایران و عراق. نه ماه که از خدمتش گذشت جنگ شروع شد. بعثی ها که به ایران حمله کردند، به دلم افتاد این پسر شهید می شود. نمی دانم چرا، شاید برای این که می دانستم چقدر پسر غیوری است. ده پانزده روز که از شروع جنگ گذشت، خواب دیدم زانویش تیر خورده، جیغ که کشیدم، دست روی زانویش گذاشت و گفت مادر نگران نباش چیزی نشده. از خواب که بیدار شدم همینطور در هول و هراس بودم که نکند تعبیر خوابم...

فقط نوزده روز از جنگ می گذشت که من و همسرم شدیم پدر و مادر "اولین سرباز شهید ارمنی" در جنگ تحمیلی. همسرم فراق تنها پسرش را تاب نیاورد و چند روزی بعد از شهادت او، سکته کرد. بعد از شهادت زوریک، می خواستند اسم کوچه را به نام او بزنند، ولی پدرش قبول نکرد. گفت: طاقت ندارم هر بار که از کوچه رد می شوم، نام زوریک به چشمم بیاید. چهل روز بعد از شهادت زوریک، دوست مسلمانش، "محمّد گرامی" شهید شد، نام کوچه را به اسم شهید گرامی گذاشتند.

 

احکام شرعی:

آیا کفّار، نجس هستند؟

سؤال: بعضی از فقها اعتقاد به نجاست "اهل کتاب" دارند و بعضی دیگر به طهارت آنها؛ رأی جنابعالی چیست؟

جواب: «نجاست ذاتی اهل کتاب، معلوم نیست. به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتی هستند.»

منبع: سؤال 313، رساله أجوبة الإستفتائات امام خامنه ای

* توضیح: به طور کلی، کفار "اهل کتاب" محکوم به طهارت ذاتی بوده و نجاست ذاتی ندارند. ولی کفار "غیر اهل کتاب" محکوم به نجاست بوده و با هر چیزی که با رطوبت مُسریه، لمس و یا تماس پیدا کنند، نجس است.

 

حدیث هفته:

 

امام صادق (علیه السلام):

«آن کس که به زمانه ی خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند.»

تحف العقول، ص356

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۹
عمار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی